![]() |
temperatura 3 °C wilgotność 60% |
Dziś są imieniny: Saby, Kryspiny, Wilmy |
Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies
Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Używamy ich w celach reklamowych i statystycznych a także po to, by dostosować nasze witryny dla indywidualnych potrzeb naszych czytelników i użytkowników. Plików cookie mogą też używać nasi partnerzy, reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy multimediów. Może zmienić ustawiania dotyczące plików cookies na Twojej przeglądarce. Korzystanie z serwisów bez dokonania zmiany oznacza, że pliki COOKIES będą zapisywane w pamięci twojego komputera lub innego urządzenie, z którego korzystasz do przeglądania witryn internetowych. Więcej informacji na temat cookies znajdziesz w naszej polityce prywatności.
Opoczno, 20 grudnia 2016 r.
Burmistrz Opoczna
Rafał Kądziela
Poseł na Sejm RP
Robert Telus
Starosta Opoczyński
Józef Róg
List otwarty
Nawiązując do kłamliwego artykułu pod tytułem „Kto wpuścił burmistrza w maliny?” zamieszczonego w numerze 50. Tygodnika Opoczyńskiego TOP z dnia 16 grudnia 2016 r., w którym zawarto nieprawdziwe informacje dotyczące nowych terenów inwestycyjnych, wyjaśniamy:
Zasady zmiany przeznaczenia szczegółowo i prawidłowo wyjaśnione zostały w piśmie Urzędu Miejskiego w Opocznie z dnia 15 listopada 2016 r. Tego rodzaju działania nie obligują organu do ponoszenia jakichkolwiek kosztów. Natomiast koszty procedury związanej z wyłączaniem z produkcji rolnej ponosi nie gmina lecz nabywca (w tym przypadku inwestor), który decyduje o zasięgu inwestycji, powierzchni od której między innymi uzależniona jest wysokość kosztów tzw. „odrolnienia”. Zezwolenie na wyłączenie gruntów z produkcji rolnej powinno bowiem obejmować tylko ten teren, na którym ma się rozpocząć użytkowanie gruntu na inne cele niż rolnicze (tj. teren inwestycji i ściśle z nią związanej infrastruktury), a nie automatycznie teren całej działki.
Stosownie do art.11 ust.1 wyżej cytowanej ustawy wyłączeniu z produkcji użytków rolnych klas IV, IVa, IVb, V i VI podlegają gleby pochodzenia organicznego. Zatem powierzchnia klasoużytków PsIV - 0,41 ha, PsV - 0,40 ha, RIVa - 8,41 ha, RIVb - 8,01 ha, RV - 2,33 ha, W - 0,78 ha (łączna powierzchnia 20,34 ha) nie będzie podlegać wyłączeniu z produkcji rolnej, stosownie do ww. artykułu ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Tym samym w odniesieniu do łącznego obszaru 20,34 ha inwestor nie będzie zobowiązany do uiszczania należności za tzw. „odrolnienie”.
Stosownie do art. 12 ust. 6 należność za tzw. „odrolnienie” pomniejsza się o wartość gruntu ustaloną według cen rynkowych stosowanych w danej miejscowości w obrocie gruntami, w dniu faktycznego wyłączenia tego gruntu z produkcji. Zatem wyliczona w artykule należność, nie uwzględnia powyższego przepisu prawa. Ponadto nie jest wiadomo jaką powierzchnię w przyszłości z tego obszaru będzie chciał „odrolnić” przyszły inwestor. Zasadą wynikając z tego przepisu jest to, że im wyższa cena gruntu, którą inwestor (nabywca) zapłaci (kwota ta jest dochodem gminy), tym niższe są koszty „odrolnienia”.
W kwestie wyłączenia z produkcji rolnej zostały przedstawione nierzetelnie i daleko odbiegające od przepisów ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (tj. Dz. U. z 2015 r., poz.909 z późn.zm.).
Publikacja wyżej wymienionego artykułu jest świadomym działaniem na szkodę gminy i jej mieszkańców oraz wytwarza negatywny klimat wokół terenów przemysłowych, w celu zniechęcenia potencjalnych inwestorów. Mając na uwadze ogromne zainteresowanie jakim cieszą się tereny inwestycyjne Gminy Opoczno wśród krajowych i zagranicznych inwestorów deklarujemy dalszą współpracę w zakresie realizacji nowych inwestycji na terenie gminy. Nasze kontakty z zarządem Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Spółka Akcyjna sprawiły, że na podsumowaniu rocznym ŁSSE tereny Gminy Opoczno były jednym z trzech najważniejszych projektów w ofercie spółki (załącznik).
Nabycie blisko 46 ha gruntów jest historycznym wydarzeniem dla miasta, gminy i regionu. Zmienia to zupełnie strategię gminy, która pierwszy raz posiada atrakcyjną i poważną ofertę dla potencjalnych inwestorów. Powyższe działania spowodują powstanie zakładów produkcyjnych i nowych miejsc pracy. Ponadto biorąc pod uwagę ceny gruntów w regionie, nabycie tych działek było strategiczną decyzją, która zabezpiecza interes gminy.
Opinia Zarządu Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej S.A. dotycząca nabycia gruntów przez Gminę Opoczno z przeznaczeniem na tereny inwestycyjne
Szanowny Panie,
w odpowiedzi na poniższe uprzejmie informuję, iż w ocenie Zarządu Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, zakup terenu inwestycyjnego o łącznej powierzchni ok. 45 ha przez gminę Opoczno jest działaniem jak najbardziej pożądanym i służącym realizacji celów określonych w Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju Premiera Morawieckiego, a także wpisującym się w plan rozwoju ŁSSE. Pozyskiwanie wielkoobszarowych, atrakcyjnie zlokalizowanych gruntów jest bowiem narzędziem przyciągania do regionu łódzkiego innowacyjnych projektów inwestycyjnych o strategicznym znaczeniu dla gospodarki.
Z tych względów, Zarząd ŁSSE S.A. zamierza wystąpić do Ministra Rozwoju o objęcie przedmiotowego terenu statusem specjalnej strefy ekonomicznej.
Z poważaniem,
Magdalena Plecińska
Dyrektor Departamentu Inwestycji i Obsługi Inwestora