![]() |
temperatura 3 °C wilgotność 60% |
Dziś są imieniny: Błażeja, Saturnina, Fryderyka |
Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies
Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Używamy ich w celach reklamowych i statystycznych a także po to, by dostosować nasze witryny dla indywidualnych potrzeb naszych czytelników i użytkowników. Plików cookie mogą też używać nasi partnerzy, reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy multimediów. Może zmienić ustawiania dotyczące plików cookies na Twojej przeglądarce. Korzystanie z serwisów bez dokonania zmiany oznacza, że pliki COOKIES będą zapisywane w pamięci twojego komputera lub innego urządzenie, z którego korzystasz do przeglądania witryn internetowych. Więcej informacji na temat cookies znajdziesz w naszej polityce prywatności.Regulacje dotyczące umów zawieranym poza lokalem przedsiębiorstwa zawiera ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. nr 22, poz. 271 z późn. zm.).
Zawieranie umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, utrudnia konsumentom, głównie przez element zaskoczenia, przeprowadzenie analizy proponowanych warunków umowy, a tym samym zbadanie wiarygodności przedsiębiorcy oraz skutków prawnych i finansowych zawieranej umowy. Przedsiębiorcy, bądź ich przedstawiciele, namawiają konsumentów do zawarcia umowy, proponując im bardzo korzystne warunki. W ostatnim czasie bardzo często się zdarza, iż kupujący dopiero po podpisaniu umowy dokonuje analizy warunków umowy i wtedy okazuje się, że gdyby wcześniej przeczytał umowę, to by jej nie podpisał. Często dzieje się tak w przypadku zawierania umów z przedstawicielami zakładów energetycznych. Ci, którzy dali się namówić na podpisanie umowy, po czasie orientują się, że nie zawarli jej reprezentowanym zakładem energetycznym, a z jakimś innym.
W związku z tym pojawia się problem związany ze sposobem odstąpienia od umowy, gdyż konsument bardzo często nie wie jak ma to zrobić i wtedy wpada w panikę. Zgodnie z w/w ustawą przedsiębiorca zobowiązany jest przed zawarciem umowy poinformować na piśmie konsumenta o odstąpieniu, z oznaczeniem swojego imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresem zamieszkania (siedziby). Obowiązany jest także wręczyć konsumentowi pisemne potwierdzenie zawarcia umowy, stwierdzające jej datę i rodzaj oraz przedmiot świadczenia i cenę. Konsument, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie dziesięciu dni od zawarcia umowy. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem, najlepiej listem poleconym z potwierdzeniem nadania. Liczy się data doręczenia listu osobiście przedsiębiorcy lub data jego nadania w placówce pocztowej. Kopię pisma należy zostawić w domu.
Z obserwacji praktyki rynkowej wynika, że przedsiębiorcy bardzo często nie informują konsumentów o prawie odstąpienia. Jeżeli przedsiębiorca nie poinformuje na piśmie konsumenta o prawie odstąpienia od umowy, to na zasadzie art. 4, konsument może odstąpić od umowy w terminie 10 dni od uzyskania informacji o prawie odstąpienia. Konsument nie może jednak z tego prawa skorzystać po upływie 3 miesięcy od wykonania umowy. W razie odstąpienia od umowy umowa jest uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań.
Jeżeli jesteśmy pewni, że od umowy chcemy odstąpić, to należy jak najszybciej złożyć odpowiednie oświadczenie, nie czekając do ostatniej chwili, by nie przegapić dziesięciodniowego terminu.
W ostatnim czasie bardzo popularne stało się zawieranie umów, głównie przez przedstawicieli zakładów energetycznych, z konsumentami poza lokalem przedsiębiorstwa, tzn. w domu, w miejscu pracy, na ulicy. Regulacje dotyczące umów zawieranym poza lokalem przedsiębiorstwa zawiera ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. nr 22, poz. 271 z późn. zm.).
Zawieranie umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, utrudnia konsumentom, głównie przez element zaskoczenia, przeprowadzenie analizy proponowanych warunków umowy, a tym samym zbadanie wiarygodności przedsiębiorcy oraz skutków prawnych i finansowych zawieranej umowy. Przedsiębiorcy, bądź ich przedstawiciele, namawiają konsumentów do zawarcia umowy, proponując im bardzo korzystne warunki. W ostatnim czasie bardzo często się zdarza, iż kupujący dopiero po podpisaniu umowy dokonuje analizy warunków umowy i wtedy okazuje się, że gdyby wcześniej przeczytał umowę, to by jej nie podpisał. Często dzieje się tak w przypadku zawierania umów z przedstawicielami zakładów energetycznych. Ci, którzy dali się namówić na podpisanie umowy, po czasie orientują się, że nie zawarli jej reprezentowanym zakładem energetycznym, a z jakimś innym.
W związku z tym pojawia się problem związany ze sposobem odstąpienia od umowy, gdyż konsument bardzo często nie wie jak ma to zrobić i wtedy wpada w panikę. Zgodnie z w/w ustawą przedsiębiorca zobowiązany jest przed zawarciem umowy poinformować na piśmie konsumenta o odstąpieniu, z oznaczeniem swojego imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresem zamieszkania (siedziby). Obowiązany jest także wręczyć konsumentowi pisemne potwierdzenie zawarcia umowy, stwierdzające jej datę i rodzaj oraz przedmiot świadczenia i cenę. Konsument, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie dziesięciu dni od zawarcia umowy. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem, najlepiej listem poleconym z potwierdzeniem nadania. Liczy się data doręczenia listu osobiście przedsiębiorcy lub data jego nadania w placówce pocztowej. Kopię pisma należy zostawić w domu.
Z obserwacji praktyki rynkowej wynika, że przedsiębiorcy bardzo często nie informują konsumentów o prawie odstąpienia. Jeżeli przedsiębiorca nie poinformuje na piśmie konsumenta o prawie odstąpienia od umowy, to na zasadzie art. 4, konsument może odstąpić od umowy w terminie 10 dni od uzyskania informacji o prawie odstąpienia. Konsument nie może jednak z tego prawa skorzystać po upływie 3 miesięcy od wykonania umowy. W razie odstąpienia od umowy umowa jest uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań.
Jeżeli jesteśmy pewni, że od umowy chcemy odstąpić, to należy jak najszybciej złożyć odpowiednie oświadczenie, nie czekając do ostatniej chwili, by nie przegapić dziesięciodniowego terminu.
Karolina Skorupa